سالم باش

ساخت وبلاگ

رژیم سم زدایی یا دتاکس به منظور حذف سموم، تصفیه خون و کبد استفاده می شود و کمک شایانی به لاغری، رفع استرس و شادابی افراد می کند. برای این رژیم، باید از 5 روز قبل از شروع رژیم غذایی دیتاکس، مصرف نوشیدنی های الکل دار، قهوه، چربی های اشباع شده، قندهای تصفیه شده و کلیه غذاهای فراوری شده را حذف کنید.

سم زدایی بدن چیست؟

رژیم غذایی سم زدایی یک رژیم کوتاه مدت است که جهت حذف سموم بدن طراحی شده است. این رژیم معمولا شامل یک دوره رژیم روزه داری و به دنبال آن یک رژیم غذایی سخت شامل میوه، سبزیجات، آب و آبمیوه است. گاهی این حذف سموم شامل گیاهان، دمنوش، مکمل ها و پاکسازی روده می شود.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری سریع

مزایای رژیم دتاکس

  • در این رژیم به طور طبیعی، میزان ویتامین ها و مواد معدنی با مصرف سبزیجات، آبمیوه ها و مکمل های نوشیدنی افزایش می یابد.
  • رژیم دتاکس به شما در شناسایی حساسیت های غذایی کمک زیادی می کند.

معایب رژیم دتاکس

به دلیل کالری کمی که رژیم سم زدایی دارد، افراد انرژی کمی برای انجام ورزش و فعالیت های بدنی خواهند داشت که امکان دارد سرعت متابولیسم و سطح گلوکز خون را دچار اختلال کند.

امکان دارد فرد در اثر پیروی از رژیم غذایی سم زدایی، ناراحتی های گوارشی و دفع مدفوع مکرر را تجربه کند.

دیتاکس پروتئین بسیار کمی دارد.

انواع رژیم سم زدایی بدن

انواع رژیم دیتاکس به منظور پاکسازی بدن استفاده می شود. تقریبا اکثر رژیم های غذایی سم زدا شامل روزه داری، خوردن غذاهای خاص و اجتناب از مصرف مواد مضر و مکمل ها است. از جمله رایج ترین رژیم های سم زدایی بدن عبارتند از:

رژیم لیمو

رژیم سم زدایی لیمو شامل مصرف آبلیمو به مدت یک یا دو هفته بدون غذاهای جامد است. هدف از دیتاکس لیمو حذف سموم و پاکسازی بدن می باشد. موافقین این رژیم لیمو معتقد هستند که این رژیم باعث بهبود وضعیت پوست، کاهش انرژی و کاهش وزن می شود. اما این رژیم برای همه افراد مناسب نیست و بهتر است در حالت کلی برای کاهش وزن از انواع رژیم لاغری اصولی استفاده کنیم.

ر‌ژیم سیب

یکی دیگر از رژیم های غذایی سم زدایی، دیتاکس سیب است که در بین افرادی که قصد لاغری دارند بسیار محبوب است. از جمله فواید دیتاکس سیب عبارتند از:

  • تنظیم قند خون
  • تاثیر بر کلسترول
  • کاهش وزن

رژیم‌ سم زایی بلغم

به رژیم دتاکس بلغم، سم زدایی بدن با طب سنتی هم گفته می شود. مواد غذایی موجود در این رژیم بلغم عبارتند از:

  • تخم مرغ نیم‌ پز
  • مصرف پنیر همراه با گردو، زیره و سیاه ‌دانه
  • نان سنگک و نان جو
  • ارده کنجد همراه با عسل یا شیره انگور
  • گوشت شتر، گوسفند و گنجشک
  • ادویه‌ جات گرم مانند دارچین و زنجبیل
  • نخود
  • کدو حلوایی

منبع: https://www.foodonly.ir/

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 223 تاريخ : شنبه 25 تير 1401 ساعت: 14:53

بهترین راه برای رسیدن به وزن ایده آل و لاغری، انجام حرکات ورزشی روزانه به همراه یک رژیم غذایی اصولی و سالم است.

واحدی که به منظور اندازه گیری انرژی موجود در مواد غذایی استفاده می شود “کالری” است و تاثیر مستقیم بر وزن دارد. یعنی هر چه میزان کالری دریافتی بدن کاهش پیدا کند به همان اندازه هم کاهش وزن اتفاق می افتد؛ بنابراین یکی از روش های لاغری کم کردن کالری دریافتی است.

کالری شماری چیست؟

دریافت مقدار متعادل کالری در لاغری نقش بسیار مهمی دارد، زیرا چنانچه مقدار کالری دریافتی کم یا زیاد شود حتما احساس گرسنگی خواهید کرد و بعدها دچار پرخوری می شوید.

میزان کالری دریافتی مناسب برای بدن افراد در حالت سختگیرانه 2000 کالری است. به نسبت وزن، سطح فعالیت، تراکم استخوان های بدن و میزان غذایی که در روز مصرف می کنیم، کالری سوزی هر کسی با دیگری تفاوت دارد. حدود 10 درصد از کالری که بدن انسان روزانه می سوزاند، صرف هضم و گوارش غذا می شود.

مزایای رژیم کالری شماری چیست؟

وقتی شروع به کالری شماری می کنید یعنی حواستان به مصرف کمتر غذاها است، کالری دریافتی بدن کم شده و وزنتان هم کاهش پیدا می کند. مصرف بیش از حد غذا باعث می شود که کالری های اضافی به چربی تبدیل شوند. توجه به کالری غذاهای مصرفی باعث می شود که شما اسیر پرخوری نشوید و وزن دلخواه خود را حفظ کنید.

معایب رژیم کالری شماری چیست؟

از جمله معایب رژیم کالری شماری عبارتند از:

  • در این نوع رژیم تنها معیار افراد کالری مواد غذایی است و قبل از خوردن هر چیزی اول به برچسب کالری آن توجه می کنند. این بدین معنی است که این افراد به جای خوردن غذاهای سالم و میوه های تازه سراغ خوراکی های بسته بندی و آماده می روند؛ که اکثر آنها فراوری شده هستند.
  • کالری غذاها تنها واحدی برای اندازه گیری انرژی غذاها هستند و از میزان کالری یک ماده غذایی نمی توان به مغذی بودن آن پی برد. برای مثال میزان کالری برخی نوشیدنی های گازدار با ماهی سالمون برابر است! اما این کجا و آن کجا؟! با این تفاسیر رژیم کالری شمار به هیچ عنوان روی مغذی بودن مواد غذایی تاکید ندارد.
  • در صورتی که میزان کالری دریافتی بدن بیش از حد کم شود، بدن به طور اتوماتیک و برای ادامه بقا به فکر ذخیره انرژی می افتد. در نتیجه متابولیسم بدن کم شده و انرژی بیشتری ذخیره می شود؛ در این صورت حتی ممکن است افزایش وزن هم داشته باشید.

منبع: http://www.foodonly.ir/

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 127 تاريخ : چهارشنبه 22 تير 1401 ساعت: 20:45

دوران بارداری تغییرات زیادی در بدن مادر به وجود می‌آورد و در این دوران نیاز‌های غذایی از اهمیت زیادی برخوردار است. باید برای سلامتی مادر و جنین از رژیم بارداری مناسب پیروی کرد تا اطمینان حاصل شود که همه‌ی مواد غذایی به اندازه کافی به بدن می‌رسد. غذا اولین منبع تغذیه جنین در شکم مادر است پس باید از غذاهایی مصرف کرد که سرشار از مواد مغذی هستند. با ما همراه باشید.

مواد مغذی مورد نیاز زنان باردار کدام‌اند؟

  • پروتئین: در بارداری نیاز به پروتئین افزایش می‌یابد و برای رشد و نموی جنین، تشکیل جفت، خون و مایع آمونیاک و حفظ بافت‌های بدن مادر صرف می‌شود.
  • کربوهیدرات: جنین از گلوگز به عنوان منبع اصلی انرژی استفاده می‌کند.
  • چربی‌ها: چربی‌ها منبع بزرگ انرژی بدن مادر هستند و به جذب ویتامین‌های محلول در چربی کمک می‌کنند.
  • ویتامین‌ها: به علت نیاز جنین و مادر به ویتامین‌ها در دروان بارداری باید مصرف آن‌ها را بالا ببرید.
  • مواد معدنی: کلسیم، آهن، ید، روی، فسفر و … به طبع نیاز بدن به املاح معدنی نیز بالا می‌رود.

6 ماده غذایی سالم و مفید

ماست و لبنیات

لبنیات سرشار از پروتئین و کلسیم و حاوی مقادیر بالای فسفر، ویتامین B، منیزیم و روی هستند. در بین محصولات لبنی، ماست یونانی دارای کلسیم بیشتری است. کسانی که بخاطر عدم تحمل لاکتوز، شیر مصرف نمی‌کنند می‌توانند از ماست پروبیوتیک استفاده کنند که عملکرد دستگاه گوارش را بهتر می‌کند.

حبوبات

حبوبات شامل: عدس، لوبیا ومنبع گیاهی عالی از فیبر، پروتئین، آهن، فولات و کلسیم هستند. فولات ماده‌ی مغذی مهمی در دوران بارداری است و خطر برخی نقایص و بیماری‌های مادر زادی را کاهش می‌دهد.

تخم مرغ

حاوی پروتئین با کیفیت بالا، چربی و بسیاری از ویتامین‌ها و مواد معدنی است. تخم مرغ حاوی کولین است که برای رشد مغز جنین مفید است.

کلم بروکلی

سبزیجات تیره مثل بروکلی حاوی بسیاری از مواد معدنی مثل فیبر و ویتامین  C,K,A، کلسیم، آهن هستند. قرار دادن سبزیجات تیره در رژیم بارداری به دلیل فیبر بالا و جلوگیری از یبوست بارداری توصیه می‌شود.

گوشت بدون چربی و پروتئین بالا                   

گوشت گاو بدون چربی و مرغ منبع عالی از پروتئین با کیفیت هستند. همچنین گوشت گاو منبع غنی از آهن و ویتامینB  می‌باشد.

زنان باردار به آهن بیشتری نیاز دارند چون حجم خون افزایش می‌یاید. سطح پایین آهن در دوران بارداری باعث کمبود آهن و کم خونی می‌شود.

غلات کامل

غلات کامل مثل جو و کینوا دارای فیبر، ویتامین‌ها و برخی دیگر حاوی مقدار کمی پروتئین هستند.

منبع: http://www.foodonly.ir/

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 151 تاريخ : چهارشنبه 22 تير 1401 ساعت: 20:45

پزشکان همیشه و همیشه تذکر ویژه و خاصی بر روی گرفتن رژیم لاغری اصولی دارند، اما اگر به یک مهمانی یا مجلس عروسی دعوت شده اید و لباس هایتان برایتان تنگ شده است و به دنبال یک روش لاغری سریع هستید؛ رژیم ارتشی بهترین راه حل برای رهایی از شر چربی های اضافه شما است.  رژیم ارتشی یا سه روزه در سراسر دنیا به روشی برای کاهش وزن 4 الی 5 کیلوگرمی در یک هفته معروف است.

رژیم سه روزه چیست؟

این رژیم لاغری نیز مانند سایر رژیم های لاغری است با این تفاوت که شما بدون نیاز به فعالیت های سنگین روزانه موفق به کاهش وزن 4 الی 5 کیلوگرمی خواهید شد. همچنین این رژیم لاغری سریع کاملا رایگان آموزش داده می شود و نیازی به مواد غذایی گران قیمت ندارد.

رژیم ارتشی طی 3 روز در هفته انجام میشود و 4 روز دیگر هفته به عنوان زمان سوزاندن کالری در نظر گرفته می شود.

در رژیم سه روزه آمریکایی، افراد باید وعده های اصلی را طبق برنامه مشخصی میل کنند و اصولا شامل 1000 الی 1200 کالری است. در سه روز مصرف و در چهار روز باقی مانده با مواد مغذی دیگری که اصولا 1500 کالری دارند سر می شود. البته برای ورزشکاران و کسانی که فعالیت بدنی روزانه زیادی دارند در طول 4 روز بعدی میزان کالری تا 2200-2600 کالری هم افزایش پیدا می کند.

همچنین مطالعه کنید: رژیم سریع کانادایی

مواد خوراکی مجاز در رژیم لاغری سه روزه

گرفتن رژیم نظامی سه روزه برای افراد گیاهخوار و وگان بسیار آسان است. با اینکه اینکه مایعات توصیه شده این رژیم آب و چای سبز هستند اما شما می توانید از قهوه های کافئین بالا هم استفاده کنید.

در طول 4 روز که شما باید مواد غذایی کمتری مصرف کنید، می توانید به مواد غذایی خود تنوع بدهید اما توجه داشته باشید که کالری مصرفی روزانه شما از 1500 کالری تجاوز نکند. از جمله مواد خوراکی مجاز در این رژیم عبارتند از:

  • موز
  • سیب
  • نان کامل
  • کره بادام ‌زمینی
  • تخم ‌مرغ
  • هات‌ داگ
  • دانه ‌های سبز
  • بروکلی
  • هویج
  • پنیر چدار
  • بستنی وانیلی

آیا رژیم سه روزه ارتشی همیشگی است؟

خیر؛ چرا که ادامه این رژیم لاغری سریع بیشتر از 4 هفته توصیه نمی شود. از آنجا که در طول این رژیم مقدار کالری دریافتی روزانه شما کمتر از 1000 کالری است و پیروی کردن از این رژیم برای طولانی مدت می تواند باعث بروز برخی بیماریها، ضعف و بی حالی شود، به همین دلیل متخصصان لاغری رژیم لاغری 3 روزه را برای بیش از دو الی سه هفته توصیه نمی کنند.

منبع: http://www.foodonly.ir/

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 124 تاريخ : سه شنبه 21 تير 1401 ساعت: 20:29

رژیم مدیترانه ای سرشار از متنوع ترین مواد غذایی سالم است. از آنجا که تنوع غذایی سالم برای سلامت بدن و کاهش وزن مطلوب بسیار موثر و ضروری هستند؛ در واقع یکی از مزیت های اصلی این رژیم همین ویژگی است. به دلیل اینکه این رژیم لاغری سلامت محور است می توان آن را در زمره اصولی ترین رژیم های غذایی جای داد.

رژیم مدیترانه‌‌ ای آنچنان که از نامش پیداست، رژیمی مبتنی بر غذا‌های سنتی کشورهای اطراف دریای مدیترانه است که اکثر مردم آن مناطق تغذیه سالم، سلامت جسمانی و طول عمر بالایی دارند.

آیا رژیم مدیترانه ای باعث کاهش وزن می شود؟

در واقع رژیم مدیترانه ای یک رژیم لاغری و کاهش وزن نیست بلکه یک روش صحیح برای تغذیه سالم ارائه می دهد، اما در کنارش می تواند منجر به تناسب اندام و کاهش وزن نیز شود. رژیم غذایی مدیترانه ای تاکید بر مصرف مواد غذایی زیر دارد:

  • روغن‌ های سالمی مثل روغن زیتون
  • مصرف انواع حبوبات
  • استفاده از غلات کامل
  • مصرف انواع میوه ها و سبزیجات
  • مصرف مقدار متعادل از ماهی و غذاهای دریایی
  • محصولات لبنی

رژیم مدیترانه ای مصرف حداقل گوشت و فراورده های آن را توصیه می کند. در صورت پیروی کردن از این رژیم غذایی می توانید کاهش وزن و لاغری اصولی را هم تجربه کنید. افرادی که مبتلا به انواع بیماری های وابسته به چربی از جمله چربی خون و کبد چرب هستند با پیگیری و مداومت این رژیم در استانه ی سلامتی قرار می گیرند.

از جمله بیماری هایی که با رعایت این رژیم می توان از ابتلا به انها جلوگیری نمود، رسوبات رگ ها، بیماری های قلبی و عروقی، سکته ی قلبی، چاقی، دیابت، ناراحتی های معده و حتی بسیاری از بیماری های اعصاب می باشد.

بیشتر بخوانید: رژیم لاغری سریع

مواد غذایی غیرمجاز در رژیم مدیترانه ای

  • نان و رشته های فرآوری شده مانند ماکارونی و پاستا
  • انواع روغن های تصفیه شده و پالم دار
  • گوشت های فرآوری شده مانند کالباس، سوسیس و
  • غذاهای چرب ناسالم مثل غذاهای فست فودی، کره مارگارین و

معایب و عوارض این رژیم برای کاهش وزن

این رژیم بایدها و نبایدهای سختگیرانه ای ندارد اما برای گرفتن آن باید ویژگی های هر فرد را در نظر داشت و با توجه به سن، جنسیت، وزن، قد، میزان فعالیت بدنی، شرایط سلامت بدن و … رژیم لاغری مختص آن فرد را تجویز کرد.

عدم تنظیم کالری و مشخص نبودن مقدار مصرف مواد غذایی یکی از معایب رژیم مدیترانه ای است. همچنین برخی افراد عقیده دارند از آنجا که مصرف آجیل در این رژیم غذایی هیچ گونه ممنوعیتی ندارد، بنابراین زیاده روی در مصرف آن ممکن است باعث ابتلا برخی بیماری ها شود.

منبع: http://www.foodonly.ir/

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 192 تاريخ : دوشنبه 20 تير 1401 ساعت: 18:40

نکته بسیار مهم در مورد رژیم غذایی لاغری اصولی این است که تحت هیچ شرایطی وعده‌ها را حذف نکنید. شاید فکر کنید با حذف یک وعده و یا نخوردن میان ‌وعده از نهار تا شام کار مفیدی برای کاهش وزن انجام داده‌اید؛ اما باید بدانید که این گرسنگی باعث کاهش وزن نمی شود. زیرا وقتی گرسنه هستید دو اتفاق می افتد: اول اینکه همه چیز به نظر دلپذیر و خوشمزه می‌آید. دوم اینکه برای افزایش احساس سیری به مقدار غذای بیشتری احتیاج پیدا خواهید کرد.

در نتیجه بیشتر از پیش غذا می‌خورید و ممکن است انتخاب‌های غذاییتان سالم نباشند. مصرف یک میان وعده مغذی بین وعده های اصلی کمک می کند تا از این پرخوری در امان باشید، چرا که قند خونتان به ثبات می رسد و سوخت و سازتان قوی می شود. علاوه بر این سعی کنید از گرفتن رژیم لاغری سریع جدا خودداری کنید.

زنان نیازهای تغذیه ای متفاوتی نسبت به مردان دارند. ما سعی می کنیم در این مقاله، ایده هایی برای رژیم لاغری برای زنان و درواقع آنهایی که به دنبال رژیم غذایی متعادل برای سلامتی هستند، ارائه کنیم. رژیم متعادل ترکیبی از انواع مختلف غذاهایی است که باید بخوریم و نسبت های معین از هر کدام از آنهاست.

رژیم متعادل شامل برخی از قوانین ساده است. مثلا باید حداقل پنج وعده میوه و سبزیجات در روز خورده شود، خوردن غلات کامل، قندهای گیاهی و غیرصنعتی، انتخاب های حاوی ماهی، مرغ و حبوبات بیشتر و انتخاب کمترگوشت قرمز و چربی های مضر در برنامه روزانه غذایی شما باشد.

نمودار میزان مصرف مرجع(RI)

نمودار میزان مصرف مرجع (RI)، مقادیر روزانه توصیه شده برای یک فرد بالغ متوسط ​​را نشان می دهد تا به رژیم غذایی سالم و متعادل برای حفظ و نه کاهش یا افزایش وزن برسد. بنابراین از این نمودار فقط به عنوان راهنمای کلی می تواند استفاده کرد.

میزان مصرف مرجع در این برنامه برای چربی های اشباع، قندها و نمک در حداقل مقدار قرار دارد. در مورد کربوهیدارت ها و پروتئین ها، مقادیر روزانه ای وجود دارد که شما باید به آنها برسید. برای مصرف مواد مغذی مانند فیبر، هیچ مرجع روزانه ای وجود ندارد. اما کارشناسان بهداشت پیشنهاد می کنند 30 گرم در روز مصرف کنیم.

مصرف مرجع (RI) برای زنان

مقادیر زیر به عنوان متوسط مصرف مرجع روزانه برای زنان مد نظر هست:

  • انرژی - 2000 کیلو کالری
  • پروتئین - 50 گرم
  • کربوهیدرات - 260 گرم
  • شکر - 90 گرم
  • چربی - 70 گرم
  • اشباع - 20 گرم
  • نمک - 6 گرم

منبع: http://www.foodonly.ir/

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 119 تاريخ : شنبه 18 تير 1401 ساعت: 20:14

رژیم غذایی سالم، همیشه و مهم تر از آن در دروان شیردهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رژیم غذایی انتخاب شده در این دوران باید شامل مواد مغذی مورد نیاز هم برای مادر و هم برای نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، باشد.

تمام مواد مغذی و ویتامین‌هایی که کودک در ۶ ماه اول زندگی به آن احتیاج دارد در شیر مادر وجود دارد. تنها ویتامین D است که در شیر مادر وجود ندارد. به دلیل اینکه همه این ترکیبات موجود در شیر از بدن مادر تامین می‌شود، رژیم شیردهی بر اساس نیاز‌های بدن مادر برنامه‌ریزی و تعریف می‌شود.

در نتیجه یک رژیم شیردهی غنی از مواد مغذی و ویتامین‌ها دوران شیردهی بسیار مهم است.

مواد مغذی مورد نیاز مادران در رژیم شیردهی

پروتئین

کلید اصلی سلامت مادر و کودک پروتئین است و لازم است مقدار زیادی پروتئین در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد. موادغذایی شامل پروتئین: گوشت،ماهی،مرغ،پنیر،ماست و ...

کلسیم

 وجود کلسیم برای استحکام استخوانها ضروری است. باتوجه به اینکه کلسیم یکی از عناصر اصلی شیر مادر است، اگر رژیم غذایی شما مقدار کافی کلسیم را دارا نباشد، بدن شما از کلسیم موجود در استخوان‌ها برای رفع نیازهای خود استفاده می کند. اما خوشبختانه کلسیمی که در دوران شیردهی از دست میرود، طی چند ماه پس از قطع شیردهی بازیابی می شود. مواد غذایی حاوی کلسیم: شیر، پنیر و ماست، شیر سویا غنی شده با کلسیم و ...

آهن

در دوران بارداری ذخیره آهن موجود در بدن مصرف می‌شود و در دوران شیردهی باید آهن مورد نیاز بدن را با مصرف غذاهای غنی از آهن مثل گوشت قرمز، مرغ و ماهی،آجیل و خشکبار،سبزیجات برگ سبز و ... احیا کنید.

ید

ید ماده معدنی حیاتی است که منجر به رشد سالم و طبیعی می‌شود. غذاهای دریایی، لبنیات، آرد نان غنی شده با ید و نمک ید دار به افزایش دریافت ید شما کمک میکند.

ویتامین‌ها

ویتامین: C   برای رشد و جلوگیری از انواع عفونت‌ها مفید است و مرکبات، انواع توت ها، میوه های استوایی، گوجه فرنگی و سیب زمینی و ... حاوی این ویتامین هستند.

ویتامین : A سبزیجات سبز تیره و زرد مانند بروکلی، هویج و کدو تنبل شامل این ویتامین میشوند.

ویتامین : D کودک شما به ویتامین D بیشتری نسبت به چیزی که شیر مادر می‌تواند تامین کند نیاز دارد. ماهی‌های چرب، روغن‌های کبد ماهی و غذاهای غنی‌شده، به مقدار زیاد حاوی ویتامین D هستند. این ویتامین برای سلامتی کلی، به‌ خصوص سلامت استخوان‌ها و عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم است.

تغذیه خوب در دوران شیردهی به شما کمک می‌کند تا به نیازهای غذایی اضافی خود و نوزاد خود پاسخ دهید. پس سعی کنید همه گروه‌های غذایی در برنامه تغذیه خود قرار دهید.

منبع: http://www.foodonly.ir/

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 124 تاريخ : چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 20:00

دیابت یکی از شایع ترین بیماری‌هایی است که در سراسر دنیا در حال گسترش می‌باشد. غذای مصرفی فرد، بیشترین تاثیر را در کنترل دیابت دارد. به همین دلیل پیروی از یک رژیم غذایی اصولی برای افراد دیابتی ضروری است.

البته غذای یک فرد دیابتی با غذایی که یک فرد عادی می‌خورد فرق زیادی ندارد و همه گروه‌های غذایی در رژیم این افراد قرار دارند اما باید در مصرف و انتخاب کربوهیدرات‌ها دقت بیشتری داشته باشند.

 کدام یک از گروه‌های غذایی برای رژیم دیابتی مفید است؟

در رژیم غذایی برای افراد دیابتی، از هر گروه از مواد غذایی فقط برخی از آنها مجاز هستند. در زیر به تعدادی از این مواد مفید اشاره میکنیم.

غلات و نشاسته‌ها

بدن به کربوهیدرات نیاز دارد و انتخاب کربوهیدرات سالم از اهمیت بالای برخوردار است.

نشاسته و غلات مجاز:

  • غلات کامل: برنج قهوه‌ای، بلغور، جو، کینوا
  • سیب زمینی شیرین پخته شده
  • مواد غذایی تولید شده از غلات کامل و بدون شکر

سبزیجات

سبزیجات حاوی فیبر بالایی هستند که برای هضم غذا بسیار اهمیت دارد و باعث تعادل در هضم توسط بدن میشود و به کنترل قند خون  کمک می‌کند.

سبزیجات مجاز:

  • سبزیجات تازه، خام یا کمی بخار پز و کبابی
  • سبزیجات منجمد ساده یا کمی بخار پز
  • سبزیجات رنگی مثل هویج، فلفل قرمز، پیاز، بادمجون

میوه‌ها

میوه‌ها حاوی کربوهیدرات، ویتامین‌ها، مواد معدنی هستند و به طور طبیعی دارای مقدار بسیار کم نمک و سدیم هستند و کربوهیدرات بیشتری نسبت به سبزیجات دارند.

میوه های مجاز:

  • میوه‌ تازه
  • میوه منجمد
  • میوه کنسرو شده بدون شکر
  • مربای بدون شکر یا کم شکر
  • سس سیب بدون شکر

گوشت و حبوبات

گوشت و حبوبات حاوی پروتئین بالایی هستند و تنوع غذایی بسیار زیادی در این گروه وجود دارد. در رژیم غذایی برای افراد دیابتی مصرف این گروه به دلیل تنوع بالایی که دارد توصیه می‌شود.

غذاهای مجاز:

  • پروتئین‌های گیاهی مثل لوبیا،آجیل و دانه‌ها
  • ماهی و سایر ماکیان
  • تخم مرغ
  • گوشت های کم چرب: گوشت گاو، مرغ، بوقلمون

چربی‌ها و روغن‌ها

مصرف نادرست و بیش از حد این گروه باعث افزایش وزن و عدم کنترل دیابت می‌شود.

انتخاب‌های مناسب و مفید در این گروه:

  • منابع طبیعی چربی‌های گیاهی: آجیل، دانه‌ها و آووکادو
  • مواد غذایی که اسید چرب امگا3 دارند: ماهی سالمون، ماهی تن
  • روغن‌های گیاهی: روغن کانولا، هسته‌ی انگور، زیتون

شیر و لبنیات

افراد دیابتی باید از لبنیات کم چرب استفاده کنند مانند: شیر بدون چربی یا با چربی 1 درصد، ماست و پنیر کم چرب، خامه ترش کم چرب یا بدون چربی.

نوشیدنی‌ها

مصرف آب گاز دار و بدون طعم، چای شیرین نشده و قهوه مجاز است. خوردن نوشابه های معمولی، چای شیرین، قهوه با شکر و خامه، نوشیدنی شکلاتی و انرژی زا را از برنامه غذایی خود حذف کنید.

منبع: http://foodonly.ir/

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 140 تاريخ : چهارشنبه 15 تير 1401 ساعت: 19:59

رژیم غذایی سالم، همیشه و مهم تر از آن در دروان شیردهی از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. رژیم غذایی انتخاب شده در این دوران باید شامل مواد مغذی مورد نیاز هم برای مادر و هم برای نوزادی که از شیر مادر تغذیه می‌کند، باشد.

تمام مواد مغذی و ویتامین‌هایی که کودک در ۶ ماه اول زندگی به آن احتیاج دارد در شیر مادر وجود دارد. تنها ویتامین D است که در شیر مادر وجود ندارد. به دلیل اینکه همه این ترکیبات موجود در شیر از بدن مادر تامین می‌شود، رژیم شیردهی بر اساس نیاز‌های بدن مادر برنامه‌ریزی و تعریف می‌شود.

در نتیجه یک رژیم شیردهی غنی از مواد مغذی و ویتامین‌ها دوران شیردهی بسیار مهم است.

مواد مغذی مورد نیاز مادران در رژیم شیردهی

پروتئین

کلید اصلی سلامت مادر و کودک پروتئین است و لازم است مقدار زیادی پروتئین در رژیم غذایی شما وجود داشته باشد. موادغذایی شامل پروتئین: گوشت،ماهی،مرغ،پنیر،ماست و ...

کلسیم

 وجود کلسیم برای استحکام استخوانها ضروری است. باتوجه به اینکه کلسیم یکی از عناصر اصلی شیر مادر است، اگر رژیم غذایی شما مقدار کافی کلسیم را دارا نباشد، بدن شما از کلسیم موجود در استخوان‌ها برای رفع نیازهای خود استفاده می کند. اما خوشبختانه کلسیمی که در دوران شیردهی از دست میرود، طی چند ماه پس از قطع شیردهی بازیابی می شود. مواد غذایی حاوی کلسیم: شیر، پنیر و ماست، شیر سویا غنی شده با کلسیم و ...

آهن

در دوران بارداری ذخیره آهن موجود در بدن مصرف می‌شود و در دوران شیردهی باید آهن مورد نیاز بدن را با مصرف غذاهای غنی از آهن مثل گوشت قرمز، مرغ و ماهی،آجیل و خشکبار،سبزیجات برگ سبز و ... احیا کنید.

ید

ید ماده معدنی حیاتی است که منجر به رشد سالم و طبیعی می‌شود. غذاهای دریایی، لبنیات، آرد نان غنی شده با ید و نمک ید دار به افزایش دریافت ید شما کمک میکند.

ویتامین‌ها

ویتامین: C   برای رشد و جلوگیری از انواع عفونت‌ها مفید است و مرکبات، انواع توت ها، میوه های استوایی، گوجه فرنگی و سیب زمینی و ... حاوی این ویتامین هستند.

ویتامین : A سبزیجات سبز تیره و زرد مانند بروکلی، هویج و کدو تنبل شامل این ویتامین میشوند.

ویتامین : D کودک شما به ویتامین D بیشتری نسبت به چیزی که شیر مادر می‌تواند تامین کند نیاز دارد. ماهی‌های چرب، روغن‌های کبد ماهی و غذاهای غنی‌شده، به مقدار زیاد حاوی ویتامین D هستند. این ویتامین برای سلامتی کلی، به‌ خصوص سلامت استخوان‌ها و عملکرد سیستم ایمنی بسیار مهم است.

تغذیه خوب در دوران شیردهی به شما کمک می‌کند تا به نیازهای غذایی اضافی خود و نوزاد خود پاسخ دهید. پس سعی کنید همه گروه‌های غذایی در برنامه تغذیه خود قرار دهید.

منبع: http://www.foodonly.ir/

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 132 تاريخ : سه شنبه 14 تير 1401 ساعت: 18:33

امروزه موارد زیادی هستند که ممکن است باعث ایجاد بیماری در بدن شوند. زمانی که چند فاکتور مهم کنار هم قرار بگیرند، می‌توانند به میزان بالایی احتمال ابتلا به بیماری را افزایش دهند. سندرم متابولیک نیز به یکی از این حالات اشاره می‌کند. سندرم متابولیک به مجموعه‌ای از عوامل خطر گفته می‌شود که در صورت داشتن آن‌ها احتمال ابتلای شما به بیماری‌های قلبی، دیابت و سکته به طور چشم‌گیری افزایش پیدا می‌کند. در ادامه در کنار ما باشید تا به طور دقیق سندرم متابولیک را برای شما شرح دهیم و با نحوه مقابله با این شرایط آشنا شوید.

زمانی که فردی دارای پنج عامل خطرناک زیر باشد، دچار سندرم متابولیک شده است. این عوامل می‌توانند موجب سکته، دیابت و بیماری قلبی شوند:

  • افزایش فشارخون (بیش از 130/85 میلی‌متر جیوه)
  • سطح قند خون بالا (مقاومت به انسولین)
  • چربی اضافی
  • سطح تری گلیسیرید بالا
  • سطوح پایین کلسترول خوب یا HDL

داشتن تنها یک مورد از عوامل بالا، به معنای ابتلا به سندرم متابولیک نیست اما زنگ هشداری است که باید جدی گرفته شود. سندرم متابولیک بسیار شایع است که علت آن نیز سبک زندگی ناسالم است.

علت ابتلا به سندرم متابولیک

سندرم متابولیک اغلب در افرادی شکل می‌گیرد که تحرک کم و وزن بالایی دارند. در واقع سندرم متابولیک یکی از بیماری های مرتبط با چاقی است. یکی دیگر از عوامل اصلی ایجاد این سندرم، مقاومت بدن نسبت به انسولین است. انسولین هورمونی است که توسط لوزالمعده ترشح می‌شود. این هورمون به بدن کمک می‌کند تا قند خون را در سطح طبیعی نگه دارد. زمانی که بدن نسبت به انسولین مقاومت پیدا کند، سطح قند خون افزایش پیدا می‌کند. این حالت در واقع علت شکل‌گیری بیماری دیابت در بدن است.

عواملی که احتمال ابتلا به سندرم متابولیک را افزایش می‌دهند

  • چاقی مهم‌ترین فاکتور است. وزن بیش از اندازه به‌ خصوص در ناحیه شکم بسیار خطرآفرین است. به‌طورکلی چاقی علت بسیاری از بیماری‌ها است و با کنترل وزن یا کاهش آن با یک رژیم لاغری اصولی می‌توانیم جلوی خیلی از بیماری‌ها را بگیریم.
  • سن نیز فاکتوری است که باید لحاظ شود. با افزایش سن و افت احتمالی سیستم ایمنی بدن، احتمال ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها زیاد می‌شود. درصورتی‌که در طول زندگی سبک سالمی را اتخاذ کرده باشید تا حدود زیادی خیال خود را راحت کرده‌اید.
  • برخی از بیماری‌ها نیز ممکن است به‌صورت غیرمستقیم عواملی را ایجاد کنند که در نهایت منجر به سندرم متابولیک شود. بیماری‌هایی مانند کبد چرب غیرالکلی، سندرم تخمدان پلی‌کیستیک و آپنه خواب از این موارد هستند.
  • ورزش نکردن کافی نیز بسیار تأثیرگذار است. در برخی موارد با وجود رعایت رژیم های لاغری باز هم در برخی نواحی بدنی دچار چاقی مفرط می‌شویم. این چاقی ممکن است در نتیجه آناتومی بدن، ارث و سبک زندگی باشد. بسیاری از افراد امروزه مجبورند ساعات زیادی را در محیط کار خود، روی صندلی باشند.

این وضعیت موجب تجمع چربی در برخی نواحی به‌خصوص شکم می‌شود. زمانی که دور شکم افزایش یابد احتمال ابتلا به سندرم متابولیک نیز افزایش می یابد. ورزش یکی از اصلی‌ترین فاکتورهای داشتن تناسب‌اندام است که در این حالت به کمک افراد می‌آید.

منبع: http://www.foodonly.ir/

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 111 تاريخ : سه شنبه 14 تير 1401 ساعت: 18:33

چاقی هم بر شانس باردار شدن و هم بارداری شما تاثیر می گذارد. عوارضی که چاقی باعث ایجاد آن میشود عبارتند از:

  • سقط جنین
  • زایمان زودرس
  • دیابت
  • فشار خون بالا
  • سزارین
  • مرگ جنین
  • اضافه وزن کودک در آینده
  • موفق نبودن بارداری
  • بیماری قلبی در کودک

آیا می توان در دوران بارداری وزن کم کرد؟

کاهش وزن در دوران بارداری ممکن است یک سری عوارض خاص به خصوص برای جنین ایجاد کند. بنابراین معمولا در دوران بارداری توصیه نمی گردد. به این معنی که رژیم لاغری در بارداری می تواند در رشد جنین اثر بگذارد و مشکلات جدی برای آن بوجود آورد.

اضافه وزن و باروری در مردان

اضافه وزن یا چاقی بسیار، می تواند باعث کاهش باروری مردان شود. در واقع کاهش وزن اصولی در مردان دارای اضافه وزن یا چاق مفرط، می تواند تعداد و کیفیت کل اسپرم را به میزان قابل توجهی افزایش دهد. رسیدن به وزن سالم حداقل 3 ماه قبل از لقاح، شانس باروری را بیشتر میکند. به این دلیل که رشد اسپرم حدود 3 ماه طول می کشد و قرار گرفتن در وزن مناسب و ایده‌آل در این مدت به رشد اسپرم سالم کمک می کند.

چه مقدار وزن (BMI) برای بارداری سالم نیاز است؟

زنان باردار در دوران بارداری خود با اضافه وزن مواجه میشوند. با رشد جنین وزن مادر نیز افزایش پیدا میکند. حالا مادرانی که از قبل نیز دچار چاقی مفرط هستند و با این اضافه وزن نیز روبرو می شوند؛ ممکن است با مشکلات بیشتری برخورد کنند. در این افراد احتمال سقط جنین بیشتر میشود. درنتیجه داشتن یک شاخص توده بدنی مشخص و استاندارد، باعث داشتن یک بارداری سالم و بدون مشکلی میشود. مقدار مجاز اضافه وزن افراد در بارداری بر اساس BMI آنها عبارتست از:

  • افرادی که شاخص توده بدنی بیشتر از 30 دارند: اگر میزان اضافه وزن آنها 5 تا 9 کیلوگرم باشد، مانعی در بارداری نخواهد بود. اما اگر بیشتر باشد، باید برای کاهش وزن خود اقدام نمایند.
  • افرادی که شاخص توده بدنی 25 تا 28 یا 29 دارند: در این افراد اگر میزان اضافه وزن از 7 تا 11 کیلوگرم باشد، مانعی برای بارداری در آنها نخواهد بود.

با این حال، با توجه به اینکه هر فرد مشخصه های بدنی متفاوتی دارد؛ بهتر است تحت نظر پزشک زنان و متخصصین تغذیه برای کاهش وزن و بارداری اقدام نمایید.

منبع: http://www.foodonly.ir/

سالم باش...
ما را در سایت سالم باش دنبال می کنید

برچسب : نویسنده : سالم باش salembash بازدید : 155 تاريخ : يکشنبه 12 تير 1401 ساعت: 16:55